Dieta redukcyjna

Jedną z popularniejszych diet w ostatnim czasie jest dieta redukcyjna. Jej głównym założeniem zmniejszenie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej poprawie zarysu mięśni. Z tego też powodu nie jest przeznaczona dla bardzo otyłych osób, raczej dla tych, które mają kilka czy kilkanaście kilogramów nadwagi. Niektórym może się ona kojarzyć z głodówką czy mocnym odchudzaniem, ale wcale tak nie jest. Przede wszystkim dieta ta nie wywraca do góry nogami całego dotychczasowego systemu żywienia, a poza tym nie kładzie nacisku na szybkie i spektakularne pozbycie się dużej ilości kilogramów. Cały proces jest rozłożony w czasie, tak naprawdę można wręcz powiedzieć, że jest pewnym stylem zdrowego życia, a nie kolejnym niemożliwym do zrealizowania wyzwaniem.

Podstawowym założeniem diety redukcyjnej jest obniżenie kaloryczności spożywanych posiłków o kilkaset kalorii poniżej całkowitego zapotrzebowania. W pierwszej kolejności należy wyznaczyć, ile to będzie wynosić, do tego celu bierze się pod uwagę budowę ciała, wzrost, wiek i aktywność fizyczną. W oparciu o te parametry określa się całkowitą przemianę materii, czyli wyjściową wartość, od której będzie się dokonywać redukcji, a kolejnym krokiem jest ustalenie, ile można będzie jeść. Przy zmniejszonej ilości kalorii organizm zacznie sięgać po zapasy, w tym przypadku zbędną tkankę tłuszczową, powodując stopniowe obniżanie wagi ciała przy jednoczesnej poprawie jego budowy. Zaczynając dietę należy podejść do tego systematycznie, zwłaszcza pod kątem ilości i częstotliwości posiłków. Ważne jest też, żeby redukcję przeprowadzać stopniowo, a nie od razu zaczynać z posiłkami mniejszymi o 1000 kalorii.